Skydevåben

Skydevåben

Regler

Som udgangspunkt er skydevåben missile-weapons som alle andre i ADogD.

Wizards

Wizard kan træne i og anvende et hvert én hånds skydevåben uden køb af yderligere evner.

Recoil

En vigtig forskel er dog at de fleste skyde våben har rekyl. Dette betyder at ethvert angreb med våbnet skal modificeres med en to-hit modyfier.

To hit bonus for strength kan bruges til at ophæve recoil. To hit for strength anvendes ellers ikke.

Modes

En anden forskel er at skydevåben har 3 modes. Våbnet har forskellige ROF, præcsion og skade alt efter hvilket måde det anvedes på. ROF skal betragtes som antal angreb, ikke antal fysiske skud. Således vil Single shot ofte have højere ROF end andre måder at anvede våbnet på, på trods af at der afgives færrest skud.

Single shot

Stats som beskrevet.

Burst

Der afgives en kort serie af skud. (Typisk 3)

To hit: +2

Damage: Standard + 2

Full Auto

Der skydes på fuld automatisk. Oftest omkring 10 skud for almindelige rifler etc.

To Hit: -4 , Double recoil

Damage: x3

Målets DR tæller kun én gang imod summen af skade.

Specielt for små skydevåben

Pistoler, Submachine Guns og andre små skydevåben kan skyde i melee-kamp.

Et våben i hver hånd.

Uden ambidex er der -2 til primær hånd og -2 til sekundær hånd.

Med ambidex er 0 til primær hånd og -2 til sekundær hånd.

2-weapon style kan ikke anvendes.

De to våben skal være en size mindre end den der bruger dem.

Begge våben har fuld ROF.

Recoil for begge våben er x2+1 (recoil 1 bliver til 3 og recoil 2 bliver til 5 etc.) Der modificeres efor strength efter x2 modyfier.

De +1 tilføjes efter recoil er modficeret for strength.

Aim kan anvendes.

Aim

Som udgangspunkt er ROF baseret på at “der skydes fra hoften”. Ved at sigte kan man fjerne modyfier fra recoil.

For våben med ROF<=1 tager det en fuls runde at sigte, og der skydes i runden efter.

For våben med rof>1 halveres ROF (der rundes ned), og første skud forsinkes en fase.

Cover

Tabellen fra standard regler bruges. Concealment udgår.

Cover 25% : -2 AC Cover 50% : -4 AC Cover 75% : -6 AC (f.eks. Én kropsdel+hoved er fri) Cover 90% : -8 AC (f.eks. hovedet eller en fod er synlig) Cover 100%: -12 AC

Dex-bonus mistes hvis ikke man kan se angriberen!

Hvis angriber ses i et spejl, kamera eller anden indirekte kilde, halvers dex-bonus.

Der skelnes imellem Hard og Soft cover. Hard cover giver en udover en AC bonus også en bonus til damage rating.

Hard cover mister HP i samme mængde som det absorbere skade. Når hard-cover er reduceret til 0 HP er det enten helt væk eller reduceret til soft-cover. Dette er en DM afgørelse i situationen.

Det er altid muligt at skyde fra dækning med missile-våben, men hvis man er mere end 50% dækket vil man få en modyfier (to hit) på halvdelen af den ac-bonus dækningen giver.

Skyde forbi Cover

Med en modified på -8 kan man vælge at skyde forbi cover på op til 75%. (Man rammer i det tilfælde den kropsdel der stikker frem).

Gidsler

En person der bruges som Cover, tæller som Hard Cover, med DR+2 og HP fra Personen. (Lig har 5 HP i denne sammenhæng)

Shooting through Cover

Det er muligt at skyde igennem Cover hvis skaden er tilstrækkelig høj. Som udgangspunk

Cover Tabel

Glas, alm. DR

Position

Kneeling

Pistol: +1 to Hit
Rifles: +2 to Hit

Prone

Pistol: +2 to Hit
Rifles: +4 to Hit

Reload

Magasin eller Quickloader

Breach Loader / Revolver / Pumpgun

Muzle loader

Liste

Listen over våben findes på google docs [1]

Skriv et svar