Skjold
De følgende regler gælder ved brug af skjold istedet for de i POCT beskrevne.
Grundlæggende krav.
For at bruge et skjold skal man kende weapon and shield style. Warriors og priests kender fra start denne stilart. Alle andre der ønsker at lære stilarten skal bruge 1 weapon proficiency slot på det.
Det koster et antal cp at træne – se regler for weapon mastery.
Shield proficiency levels. | |||||||
Standard | Proficient | Specialised1 | Master1 | High Master1 | Grand Master1 | ||
Min. Level. | Warrior | 0 | Apprentice | 1 | 4 | 7 | 10 |
Other. | 0 | Apprentice | 1 | 5 | 9 | 13 | |
Buckler | Melee AC# of opponents. | +11 | +11 | +12 | +22 (both flanks) | +23 (both flanks) | +23 (both flanks) |
Missile AC | +1 | +1 | +1 | +1 | +1 | +1 | |
Block | 0 | +1 | +2 | +3 | +4 | +5 | |
Punch | 0 | +1 | +2 | +3 | +4 | +5 | |
Rush | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Small | Melee AC# of opponents. | +12 | +12 | +23 | +23 | +3All | +3All |
Missile AC | +1 | +1 | +1 | +2 | +2 | +2 | |
Block | 0 | +1 | +1 | +2 | +2 | +3 | |
Punch | 0 | +1 | +1 | +2 | +2 | +3 | |
Rush | 0 | 0 | 0 | +1 | +1 | +1 | |
Medium | Melee AC# of opponents. | +13 | +23 | +2All | +3All | +3All | +4All |
Missile AC | +1 | +2 | +2 | +3 | +4 | +5 | |
Block | 0 | +1 | +1 | +2 | +2 | +3 | |
Punch | 0 | 0 | +1 | +1 | +2 | +2 | |
Rush | 0 | 0 | +1 | +1 | +2 | +2 | |
Body | Melee AC# of opponents. | +1All | +2All | +3All | +4All | +4All | +4All |
Missile AC | +2 | +3 | +4 | +5 | +5 | +6 | |
Block | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Punch | 0 | 0 | +0 | +1 | +1 | +1 | |
Rush | 0 | +1 | +2 | +3 | +4 | +5 |
1) For at lære dette niveau kræves at man har weapon-specialisation som class-ability. Selve træningen tæller dog ikke som en specialisering.
Dækning.
Alle skjoldes AC bonus gælder kun mod angreb der kommer forfra eller fra den flanke hvor skjoldet bæres.
Et skjold kan kun bruges mod et begrænset antal modstandere pr. runde. Medmindre andet erklæres i initiativ fasen, bruges skjoldet automatisk mod modstandere i den rækkefølge de angriber.